Aan de rand van een woonwijk, wat afgelegen op de hoogten, zien we nummer 79. We staan voor de woning van Sandrine en Olivier, gelegen in Jalhay in de provincie Luik. Het koppel begroet ons en toont ons de gite, die juist achter hun huis staat. “We wonen in een voormalige boerderij. De gite was vroeger een schuur”, legt Olivier al wandelend uit.
DE BOERDERIJ VAN DE GROOTOUDERS
Aan de ingang van de vakantiewoning staat Cannelle, de labrador van de familie, ons op te wachten. Achter de voordeur ontdekken we de salon onder een mezzanine die dienstdoet als inkomhal. Twee jaar heeft het geduurd om de hele schuur die op instorten stond te verbouwen.
In 1998 kocht het koppel de boerderij en de schuur van de grootouders van Olivier. Na meer dan twee jaar werken, verhuizen ze naar het hoofdgebouw, maar ze laten de schuur voor wat hij is. “Hij stond op instorten, we moesten er iets mee doen maar we hadden tijd nodig om te beslissen wat precies”, bevestigt Sandrine. “De voormalige schuur staat in onze achtertuin, we wilden dus geen permanente huurders zodat we onze rust konden bewaren. Daardoor kwamen we op het idee er een gite van te maken”, gaat Olivier verder.
MOMENTEN OM TE DELEN
Het koppel heeft nog geen moment spijt gehad van de beslissing. Naast het feit dat de verhuur een groot deel van hun lening dekt, haalt Sandrine veel plezier uit het ontvangen van en praten met de vakantiegangers.
“Eind maart ontving ik Engelsen. Ik was verrast dat ze het Kanaal hadden overgestoken om bij ons te komen. De kinderen zochten elkaar de hele tijd op. Ze konden niet communiceren maar al snel kwamen er enkele Engelse woordjes uit de mond van mijn dochter, Cloé.”
De vakantiewoning met een capaciteit van 6 personen is uiterst geschikt voor families, en daar mikken de eigenaars ook op.
“Gewoon de sleutels afgeven aan de vakantiegangers vind ik niet voldoende, ik geef een rondleiding in het huis, leg alles uit wat ze moeten weten, geef praktische info en toeristische informatie over de streek. De gasten goed ontvangen, is volgens mij een van de essentiële kwaliteiten van een eigenaar van een gite.”
“Achter in de tuin hebben we een kip. Vandaag zit ze in een ren maar enkele maanden geleden lieten we ze vrij rondlopen in de tuin. Enkele vakantiegangers vonden haar eens aan de ingang van de salon, voor de glazen deur. Dat hadden ze nog nooit gezien en vonden ze grappig. We hebben dan toch een afgebakend terrein moeten voorzien dat minder opdringerig was.” Sandrine
“Onze meisjes zijn heel nieuwsgierig naar de vakantiegangers. Ze vinden mensen die een andere taal spreken dan het Frans heel intrigerend. Op een dag stond ik onder de douche toen Nederlandse huurders aankwamen. Ik had ze niet gehoord. Toen ik uit de douche kwam, hadden mijn dochters het onthaal al op zich genomen. Ze hadden de sleutels afgeven en, uiteraard, niets uitgelegd. Ik heb mij toen gehaast om de vakantiegangers te vinden en hun alle nodige uitleg te geven. De meisjes waren heel trots, het was nogal grappig.” Olivier
VEREENVOUDIGD BEHEER
Sandrine en Olivier hebben van in het begin beslist om het financiële beheer van de gite zoveel mogelijk uit te besteden. Ze wouden niet onderhandelen over geld met de vakantiegangers. “Ardennes-Etape beheert alles voor en na. De waarborg, de forfaitaire kosten … alles wordt vooraf betaald aan het bureau. De relatie met de vakantieganger is zo veel gemakkelijker en aangenamer want we moeten het nooit over geld hebben, we zijn zeker dat het verblijf betaald is voor ze aankomen en als we een probleem hebben, dan lost Ardennes-Etape dat op. Dat is ideaal!”, zegt Olivier.
“Om de gasten te ontvangen probeer ik alles te regelen met mijn werkgever. Het lukt me altijd om aanwezig te zijn want ik stop over het algemeen vroeger op vrijdag. Voor het vertrek, dat meestal op zondag valt, spreken we altijd af”, gaat Sandrine verder.
100% TEVREDEN KLANTEN
Sandrine en Olivier hebben geen spijt van hun keuze. En hun dochters nog minder!
Het onthaal, de netheid, de beschikbare ruimte, de warmte van de houtkachel en de inrichting zijn de belangrijkste troeven die de vakantiegangers aanhalen in het gastenboek van de vakantiewoning. “De gasten tevreden en blij zien vertrekken, dat is onze grootste voldoening”, besluit het koppel.