Is het te vroeg om een promotie te doen? Welke korting moet ik de klanten geven? In dit artikel bieden we u enkele antwoorden. Tijs, één van onze interne verkopers, geeft enkele tips en trucs. Hij staat dagelijks in contact met de eigenaars en adviseert hen zodat het rendement van hun vakantiewoning zo hoog mogelijk is.

WELKE PROMOTIE DOEN? 10, 20, 30 %?

Om klanten aan te trekken, moet de korting minstens 10 % bedragen. Een lagere korting zal geen enkel effect hebben op de vakantiegangers. Wanneer u zich vragen begint te stellen omdat enkele periodes nog niet werden geboekt, dan is dit de korting die u kunt toepassen als u liever wenst te voorkomen dan te genezen. Eigenaars die met twijfels zitten over de bezettingsgraad van hun vakantiehuis kunnen contact opnemen met Ardennes-Etape. We bekijken de situatie samen en passen indien nodig een korting toe. Beter te vroeg dan te laat!

Dan zijn er nog de hogere kortingen: tussen 15 en 30 %. Tijs legt het ons uit: “We beginnen altijd met een vergelijking met het jaar ervoor maar ook met andere gelijkaardige vakantiewoningen. Als we zien dat er een achterstand is wat betreft de boekingen, dan raden we aan een promotie te doen van 15 % over een periode van 10 tot 15 dagen. Als de verwachte resultaten niet worden behaald, dan stellen we voor om over te gaan naar 20 % korting. We raden het in elk geval sterk af om promoties te doen van meer dan 30 of 35 %. Dat devalueert het vakantiehuis.” Als u regelmatig hoge kortingen moet geven, kan het interessant zijn uw prijzen en uw marktpositie eens te herbekijken.

 

Om impact te hebben moet een korting minstens 10 % bedragen. Een lagere korting zal geen enkel effect hebben op de vakantieganger.

– Tijs

WAARMEE MOET U REKENING HOUDEN BIJ EEN PROMOTIE?

Onze experten bij Ardennes-Etape houden rekening met verschillende elementen om te weten of het al dan niet nodig is een promotie te doen. Dit zijn de belangrijkste elementen die u moet bestuderen voor u een actie op poten zet:

De capaciteit van uw vakantiewoning: grote vakantiewoningen worden vaak tot 1 jaar voor het verblijf geboekt. Een reis met 15, 30 of 50 personen is niet in een-twee-drie georganiseerd. Dat vraagt wat voorbereiding! De vakantiegangers zullen op tijd reserveren. Een verblijf met 2 tot 6 personen wordt daarentegen vaak enkele weken voor het verblijf geboekt. Dankzij een promotie bijvoorbeeld is het niet onoverkomelijk dat een kleine vakantiewoning last minute wordt geboekt.

De periode: bepaalde periodes zijn populair en worden snel verkocht. Dan hebben we het over de schoolvakanties. Ardennes-Etape stelt, bijvoorbeeld in mei, aan de eigenaars van een vakantiewoning van minimaal 10 personen voor om een korting te geven van 20 % op de verblijven die nog vrij zijn in de zomer. Wij doen dan de promotie bij onze klanten vakantiegangers.

Het type verblijf: midweken (enkele dagen tijdens de week, buiten de schoolvakanties) hebben over het algemeen wat minder succes. Als u de boekingen van dit type verblijf wilt verhogen, dan is het vaak noodzakelijk de prijzen aan te passen of een korting aan te bieden.

De startprijs: komt uw aanbod overeen met de marktprijs? Als de startprijs hoger ligt dan het gemiddelde, dan is het waarschijnlijk dat u meer en herhaaldelijk kortingen zult moeten geven.

 

Bestudeer het ritme van uw vakantiewoning en vergelijk uw boekingspercentage met dezelfde periode van het jaar ervoor. U zult zien of een promotie noodzakelijk is.

– Tijs

WANNEER EEN PROMOTIE DOEN?

Er is helaas geen universeel antwoord op deze vraag. De beste raad die we u kunnen geven is het bestuderen van het ritme van uw vakantiewoning.

Als u minstens een jaar actief bent, dan kunt u enkele statistieken opstellen. Dat zijn de beste indicatoren! Maak vergelijkingen.

Als u daarentegen pas eigenaar bent, lees dan eerst ons artikel “De kalender van uw vakantiewoning” om het boekingsgedrag van de vakantiegangers te leren kennen. Bepaalde periodes worden vaak geboekt, andere wat minder.

Tot slot, om de balans uiteindelijk te doen omslaan, moet u spelen met de cijfers! De berekening is vrij eenvoudig, legt Tijs uit. “Over een periode van bijvoorbeeld 4 weken, verkoopt u beter één verblijf aan de volle prijs of twee verblijven met korting?” Laat de cijfers spreken, dat helpt om een beslissing te nemen.

We hopen dat de raad van Tijs antwoorden brengt. Als u baat heeft gehad bij de tips, aarzel dan niet om het artikel te delen.

Ontvang onze tips per e-mail door u in te schrijven op onze nieuwsbrief. 

Als geschenk:

Onze SOS gids om uw Franstalige vakantiegangers te ontvangen (een audio versie is ook beschikbaar)