Soms is er weinig nodig om uw klanten gelukkig te maken: een glimlach, een kleine attentie, een rondleiding in de gite en het is al zover! In dit artikel geven Ardennes-Etape en de eigenaars hun tips en trucs om uw vakantiegangers te ontvangen volgens de regels van de kunst.
NEEM ENKELE DAGEN VOOR HET VERBLIJF CONTACT OP
Aarzel niet om enkele dagen voor het verblijf contact op te nemen met uw klanten. Ardennes-Etape geeft u het telefoonnummer van uw vakantiegangers zodat u samen het uur van aankomst kunt bespreken.
DE VAKANTIEGANGERS ONTVANGEN IN HUN TAAL
“Bienvenue!” “Welcome!” “Welkom!” Bent u niet perfect tweetalig, geen paniek! De klanten appreciëren het wanneer ze in hun moedertaal worden ontvangen. Onze huurders praten voornamelijk Nederlands, Frans of Engels. We raden u aan om enkele sleutelzinnetjes te leren zodat u hen kunt ontvangen en hun de belangrijkste informatie in hun taal kunt geven. Wees voorzichtig met online vertaalwebsites, ze kunnen u uit de nood helpen maar maken heel vaak fouten.
U vindt twee overlevingspakketten in het Nederlands op uw eigenaarsportaal. Ze bevatten de meest voorkomende uitdrukkingen. Ardennes-Etape heeft voor u ook een reeks documenten voorbereid die u enkel nog hoeft af te printen, zoals een algemeen huishoudelijk reglement, een specifiek reglement voor het gebruik van het zwembad en de wellnessruimte. Al deze documenten zijn beschikbaar in de talen van uw keuze op uw eigenaarsportaal. Steek ze in een map zodat uw vakantiegangers ze op elk moment kunnen terugvinden.
GEEF EEN RONDLEIDING IN HET HUIS SAMEN MET DE KLANTEN
Sommige eigenaars laten de vakantiegangers zich op hun gemak installeren, andere wachten hen op aan de voordeur. Wat u ook verkiest, zorg ervoor dat u de tijd neemt om uw gasten te ontmoeten aan het begin van het verblijf. Ze hebben vast en zeker vragen over het huis en de omgeving. Ga even met de gasten rond in het huis en leg de werking van de verschillende toestellen uit: het alarm, de houtkachel, de thermostaat, het zwembad, de jacuzzi enz. Op die manier garandeert u een goed gebruik van het materiaal. Denk er ook aan om hen te informeren over de afvalsortering. Voor u lijkt het misschien vanzelfsprekend, maar de manier van sorteren is in elk land anders (lees nog even ons artikel over dit thema). Een beetje uitleg maakt de schoonmaak op het einde van het verblijf een stuk gemakkelijker.
We raden onze eigenaars ten zeerste aan om een plaatsbeschrijving te maken bij de aankomst en het vertrek van de gasten. Bij problemen beschikt u dan over de nodige argumenten.
Neem zeker ook de tijd om uw klanten enkele tips te geven over activiteiten in de buurt zoals wandelingen of museumbezoekjes met de Gids Ardennes-Pass. Zeg hen waar de buurtwinkels zijn zoals de bakker, de supermarkt en de dichtste apotheker.
MAAK DE WONING KLAAR VOOR DE GASTEN AANKOMEN
De temperaturen zijn niet altijd even hoog in de Ardennen. Maak de gite aangenaam en verwarm de woning voor de klanten aankomen. Het is nu ook weer niet nodig om er een tropische boel van te maken in december! Beschikt u over een houtkachel of een haard? Steek hem aan en creëer een “wauw”-effect! Dat zullen ze onthouden, wees maar zeker!
Als de klanten pas aankomen als het al donker is, verlicht dan de buitenkant van het huis en de inkomhal. Zo voelen uw vakantiegangers zich welkom.
Denk er ook aan om de sneeuw rond het huis te ruimen: de voetpaden, de oprit, de parking. Zo vermijdt u een slechte val en zorgt u ervoor dat er geen sneeuw binnenkomt in de vakantiewoning. De gasten zullen dit zeker appreciëren.
ONTVANG DE VAKANTIEGANGERS MET EEN GLIMLACH
Niets mooiers dan verwelkomd worden met een goed humeur en een lieve glimlach! Uw vakantiegangers willen een aangename tijd doorbrengen met familie of vrienden in uw gite. U bent de eerste persoon die ze ontmoeten tijdens hun verblijf in onze mooie omgeving.
Als u de verwelkoming door iemand anders laat doen, wees er dan zeker van dat deze persoon uw vakantiegangers verwent!
Ten slotte, onthoud dat u maar één kans krijgt om een eerste goede indruk te maken!